Osteopat Hanna Bandholtz D.O.

Medlem i Svenska Osteopatförbundet

Osteopater behandlar inte bara det område som gör ont utan försöker hitta de bakomliggande orsakerna till varför besvären har uppstått. Genom att förbättra funktionen påverkas bl.a cirkulationen, det lymfatiska systemet och nervsystemet så att kroppens självläkning kan fungera optimalt.

Vid första besöket sker en noggrann anamnestagning där patientens sjukdomshistoria och allmänna livssituation utreds. Därefter görs en grundlig undersökning för att hitta de störningar som gör att kroppen hindras från att hålla sig frisk och smärtfri.

All behandling är individuellt anpassad och behandlingssätt väljs utefter problem, person och eventuella speciella omständigheter. Osteopatin är en mjuk behandlingsform där man arbetar med kroppen, inte mot.

Osteopatin har en mängd olika tekniker. Här följer en kort beskrivning av några av dessa:

Manipulation

Snabba, lätta och specifika rörelser som ska återställa en normal rörlighet i leder där rörelseförmågan är nedsatt. Tekniken används exempelvis vid behandling av nacke och ländrygg. Rörligheten ökar och smärtan lindras.

Artikulering/Mobilisering

En mer rytmisk teknik utan snabba rörelser. Syftet är att stretcha leder och ligament för att göra dem smidiga. Cirkulationen ökar i muskler, bindväv och lymfsystemet runt leden. Detta har en inflammationshämmande och smärtreducerande effekt.

MET (Muscle Energy Technique)

Osteopaten placerar en eller flera leder i specifika positioner och patienten får hålla emot med ett konstant
 tryck. Tekniken används för att förlänga och stärka muskler samt att öka ledens rörlighet.

Kraniell behandling

Kraniell osteopati eller IVM (Involontary Movement) är en subtil form av behandling för att lösa upp spänningar i kroppen inklusive huvudet. Den används bl.a vid behandling av bihålebesvär, trötthet, nackbesvär, sömnsvårigheter och stress.

Visceral behandling

Motverkar obalanser och nedsatt rörlighet mellan organ. Genom att öka organens rörlighet kan man också påverka nerverna och rörligheten i ryggraden, som i sin tur minskar eventuell smärta. Tekniken används ofta för att motverka matsmältningsproblem, förstoppning, diarré, inkontinens, menssmärtor, infertilitet och huvudvärk.

BLT (Balanced Ligamentous Tension)

Genom att varsamt placera en smärtande led i ett optimalt och balanserat läge kan man få kringliggande ligament och muskler att självmant slappna av. Därmed brukar smärtan avta och behandlingen återställer leden i dess optimala läge.

Body Adjustment

En undersökningsrutin och behandlingsform där man med rytmiskt roterande rörelser går igenom kroppens alla delar. Patientens hållning är ofta i fokus och behandlingen är mjuk och behaglig för att lugna spända områden. Förbättrad cirkulation och återställande av rörlighet är centralt.

(Källa: Svenska Osteopatförbundet)

Copyright © All Rights Reserved.