Osteopati

Osteopat Hanna Bandholtz D.O.

Medlem i Svenska Osteopatförbundet

Osteopatin grundades i slutet av 1800-talet av läkaren Andrew Taylor Still. Efter att ha studerat människans anatomi och fysiologi under många år bildade han det som senare kom att bli en väl erkänd manuell behandlingsform världen över.

Osteo betyder ”ben” och pati ”lidande”, där han menade att kroppens hälsa beror på skelettets struktur.

Osteopatin bygger på 4 grundprinciper:

• Kroppen är en helhet, bestående av kropp, sinne och själ.
  • Kroppen är självreglerande och självläkande
  • Kroppens struktur och funktion är beroende av varandra på alla nivåer.
  • All rationell behandling skall grundas på ovan principer.

Osteopatin är välkänd världen över och i många länder är den en del av primärvården och det första stället dit patienter med muskuloskeletala söker sig.

När kan man få hjälp av en osteopat?

Osteopater kan behandla personer i alla åldrar från barn till äldre. Dock är det i Sverige för närvarande inte tillåtet att behandla barn under åtta år. I andra länder är det vanligt att osteopater behandlar även små barn. Osteopatins breda tillämpning och lugna och mjuka metoder lämpar sig väl för såväl barn, vuxna och äldre. Osteopater är tränade att behandla personer med olika typer av besvär. Det kan vara akuta besvär i samband med skador eller långvarig smärta orsakad av arbetsrelaterad stress och överbelastning. Några exempel är: rygg- och nackbesvär, ischias, huvudvärk, migrän, yrsel, andnings- och matsmältningsbesvär, premenstruella smärtor, sträckningar, muskel- och ledvärk, tennisarmbåge, idrottsskador, förslitningsskador och stress.

Copyright © All Rights Reserved.